rap - Young el rozhovor

01.08.2023


... Young el aka Želeva aka Lukáš Žežulka, jeden z mých bratrů co by bubeník kapely Strýčkova Zahrádka, bude prvním vyzpovídaným v interviews from pluto. Želeva u mě nahrával před x lety svojí prvotinu. Tenkrát ještě na "zapůjčené" beaty v nevalné kvalitě. Snažil jsem se z toho materiálu vytřískat, co šlo ale bohužel z mp3 se vymíchat kvalita prostě nedá. Už tenkrát jsem mu vnuknul myšlenku, aby si beaty dělal sám neboť jsem znal jeho hudebních kvalit a věřil jsem, že jako bubeník k tomu má blízko. Netrvalo dlouho a přišel za mnou s prvními pokusy a já si říkal : "jo tvl – to vůbec není špatný!" No a po několika měsících už byl opět u mě ve studiu a točili jsme do jeho beatů. Ty mi vyexportoval pěkně po nástrojích, poslal mi i hrubý mix – abych věděl, jak by chtěl aby to znělo a spolupráce na FUTURE /Progress materiálu mohla začít. Nejprve to mělo být EP ale nakonec jsme vytvořili macatý CD s 11ti tracky.

Nazdar kámo, jak se ti natáčelo u mě ve studiu?

Zdar brácho, topovka! Rád se k tobě do studia vracím a CD Future = Progress je teprve začátek naší rapový spolupráce. Rád u tebe nahrávám, protože vim že z toho vždy vytřiskáme maximum a i když k tobě jezdim skoro přes půl republiky nedokážu si představit, že bych nahrával jinde.

Vím, že sis kupoval svojí zvukovou kartu a mikrofon. Leckdo by řekl, že nahrát track doma na základní Rode mikrofon stačí. Můžeš se k tomu nějak vyjádřit? Jakej je podle tebe rozdíl mezi home studio recordingem a prací v profesionálním studiu?

Co se týče recordingu voices tak domácí studio jsem si vybavil hlavně proto abych si před tim, než budu nahrávat u tebe udělal demíčko. Vytvořím si představu jak chci aby to znělo, celý si to připravím, nahraju si demo doma a potom, když vim jak chci aby track vypadal tak ho jedu nahrát k tobě do studia. Vím že máš profi vybaveni za sta tisíce a ten zvuk z toho leze stokrát lepší než když si to nahraju doma. Hlavně jseš tam ty, takže já se soustředím jen na rap a voices a ty mačkáš Rko a zvučíš. Důležitým faktorem jsou pro mě také tvoje rady a pomoc při dodělávaní detailů tracku. Vymýšlíme spolu i nový nápady a pracujeme na tom společně. Nedá se to srovnat. Prostě když chci pořádný kvalitní zvuk a aby ze songu byl banger tak to nestačí dělat doma.

 Vymýšlíme spolu i nový nápady a pracujeme na tom společně.

Nyní rozebereme proces mixingu. Jak již jsem psal v úvodu, jsi jedním z mála mladých raperů, který si nechal vysvětlit, že beat se musí koupit. Nebo je dobré najít si kámoše beatmakera, který potom poskytne studiovému inženýrovi track ve stopách. Ty ses nakonec rozhodl beaty si dělat sám a za mě jsou opravdu super. Mohl bys mladým raperům říct, jestli má smysl investovat do beatů a jaký ze své práce máš pocit teď v této fázi tvorby?


Jak už si zmiňoval, moje "říkam tomu nulový EP" je dělaný na stažený beaty. A jak jsem zjistil při práci na Zelenachi tak se s tím v celkový kompletaci a úpravě tracku nedá nic pořádně udělat a nedostaneš z toho tu kvalitu jakou chceš.

Takže Rozhodně to smysl má! Dokonce bych spíš řekl, že je to nutnost mít beat, který dáš studiu ve stopách nahraješ si ve studiu bars a pak s inženýrem jen vyšperkuješ celkový zvuk tracku.

Je to pak komplexní a celkový zvuk zní 1000x kvalitněji než domácí nahrávka.

Co ti budu povídat je to investice. Pokud to chceš dělat na nějaký úrovni, tak musíš zainvestovat! A věř, že to pak stojí za to. Já si dělal celý CD na svoje beaty, který sem ti vyexportoval po stopách celý to u tebe nehrál a mam z toho skvělý pocit, protože jsem odvedl kvalitní práci ,dal do toho ze sebe vše a díky tobě to zni přesně tak jak sem chtěl. Je to bomba pocit. když víš, že je to celý tvé dílo a ta práce mi dělá radost.

Takže můj vzkaz pro young rapers! Kašlete na youtube a stahováni v "empétroskách", nabíhejte na Beatstars a vybírejte tam. Oslovte beatmakera, dejte sesion a makejte na beatu přimo spolu. A i když se ti líbi beat na youtube nestahuj přes conventery, ale pod každým videem máš odkaz, kde beat seženež a podpoříš tím beatmakera který na beatu pracoval.

Pokud to chceš dělat na nějaký úrovni, tak musíš zainvestovat!


Máš nějaký beaty, které jsi na cd nepoužil? Jestli ano, můžeš zmínit za kolik se beat prodává?

Beatů mám dost těch, který jsem nepoužil a stále dělám na nových. Co se týče ceny tu si za mě udává každý beatmaker individuálně . Zaleží řekl bych hlavně na složitosti beatu a na jeho délce. Beat seženeš i od 25$ - 120$ (600-2500 Kč) ale samozřejmě i za vyšší cenu a u větších jmen si samozřejmě připlatíš.

Jak už jsem zmiňoval výše je to rozhodně o investici a čim víc investuješ tím máš lepší sound.

Když už jsme u těch cenovek, kolik stojí nahrávání ve studiu Pluto Sound GFD? Nemusíš asi zmiňovat konkrétní částku (tu znám a stejně je vždy individuální) ale zkus říct jestli je to hodně nebo málo. Jestli bys za své peníze čekal něco víc nebo jestli ti něco chybělo?

Za mě je cena nahráváni u tebe ve studiu přijatelná (přistupná pro všechny) a i kdyby byla vyšší tak si studio zaplatím. Za peníze, které jsem do CD investoval sem dostal to co jsem si představoval a určitě i víc než to. Sám si vzpomeneš jak jsem ti po tom, cos mi posílal master psal, že jsem z toho hotovej. 

Ten sound co ty dokážeš udělat je prostě jinde.

A teď jednoduše v 5ti bodech popiš, co má udělat každý mladý umělec, když chce kvalitně a na úrovni nahrát svojí tvorbu:

- Koupit si beat nebo spolupracovat s beatmakerem (producentem)

- Nahrávat ve studiu

- Jít do studia připravený s jasnou vizí

- Být ochotný zainvestovat

- Nechat si poradit a nedělat vše sám doma.

Kdy vyjde tvoje CD?

CD už je ready a přesné datum zatím nemám, ale na podzim chci aby bylo venku. Čekuj muj insta @young_el_ig tam se to dozvíš!!